Powrót Mazdy RX-7

Fani kina akcji mazdę RX-7 skojarzą pewnie z filmem „Szybcy i wściekli: Tokio Drift”.  Żółto-czarnym modelem jeździł Han (Sung Kang), jeden z głównych bohaterów.  Ale prawdziwi znawcy wiedzą, że w rzeczywistości mocno zmieniony na potrzeby kina przez tuningową firmę VeilSide samochód, mało przypomina oryginał. A to ten, debiutujący w 1978 roku, szybko rozbudził wielkie namiętności. I dziś nosi miano kultowego.
Brytyjski tygodnik „Autocar” nie ma wątpliwości: Mazda pracuje nad powrotem swojego dwuosobowego, sportowego majstersztyku. Jeśli  Mazda zdecyduję się na powrót modelu, premiera odnowionej RX – siódemki może  odbyć się już w 2016 roku.

Trzy dekady popularności

Oryginał przyniósł japońskiej firmie sukces w Stanach Zjednoczonych i Europie. Pod maską krył silnik z tłokiem obrotowym, skonstruowany według patentu Feliksa Wankla. Był lżejszy i mniejszy od konwencjonalnego. Pierwszy miał pojemność 1,2 litra i moc 95 i 105 KM. Auto było lekkie i precyzyjnie się prowadziło. W zaledwie 9 sekund rozpędzało się do 100 km/h, co wtedy, pod koniec lat 70.  robiło to duże wrażenie. Mazda wyprodukowała trzy generacje tego sportowego modelu: z niskim zawieszeniem, szerokimi oponami i otwieranymi światłami. W sumie na ulice trafiło ponad 811 tys. samochodów. Ostatnie zjechały z taśmy w 2002 roku. Trzecia generacja z początku lat 90. zgubiła kanciaste kształty na rzecz zaokrąglonej, gładkiej linii. Zyskała na mocy, te modele to już 250 KM pod maską i 5 sekund do setki. Pod koniec produkcji RX siódemkę można było kupić tylko w Japonii, gdzie znana była jako Efini. Jej następczynią jest dziś już nie produkowane sportowe coupe – RX-8.

Prace nad nową siódemką
Po czternastu latach, nowa mazda RX-7 ma mieć – jak poprzedniczki –silnik Wankla. Brytyjscy dziennikarze donoszą, że konstruktorzy uporali się z wadami tej konstrukcji (awaryjnością i wysokim spalaniem).  Najprawdopodobniej będzie napędzana dwoma rotorami o łącznej pojemności 1,2 litra (co odpowiada 2,4 l w silniku konwencjonalnym). Moc to 250 KM. Jak będzie wyglądać? To chyba największa zagadka. Słuchy głoszą, że ma być tworzona zgodnie z filozofią prostoty w stylu, jak nowa mazda MX-5, zapowiedziana na rok 2015. Dziś modele tej linii są najchętniej kupowanymi roadsterami na świecie. Zaprojektuje ją Ikuo Meada, szef działu projektowania w Maździe. Dla projektanta to zadanie szczególne. Legendarną RX-siódemkę stworzył jego ojciec, który szefował stylistom koncernu w latach 70. Matasaburo Maeda postawił na „funkcjonalne piękno” i stworzył auto w eleganckim, klasycznym stylu z nisko wyprofilowaną sylwetką, trójkątnymi oknami bocznymi i kwadratowym bagażnikiem. Jego syn jest tajemniczy. Powtarza, że nie wie, jak będzie wyglądało nowe coupe. Żartuje tylko, że chciałby je zaprojektować zanim przejdzie na emeryturę.

Jak donoszą media, jedyne czego trzeba teraz nowej RX-siódemce to zielone światło do uruchomienia produkcji. Mazda oficjalnie mówi, że nie ma jeszcze konkretnych planów. Tygodnik „Autocar” utrzymuje jednak, że sportowy klasyk będzie jedną z pięciu zaplanowanych na lata 2015-16 nowości.

przeczytaj cały artykuł "Powrót Mazdy RX-7 w 2016?"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.